“What the f*ck, gast?! Op een motor door Teheran? Je bent echt gek!”. Diep van binnen moet ik toegeven dat hij ook wel ergens gelijk heeft en het misschien ook wel gekkenwerk is. Maar hé… je bent verliefd op motoren, hebt al de nodige kilometers in de benen je rechterhand en houd van avontuur. Dan is een stad als Teheran, deze gigantische Iraanse miljoenenstad, natuurlijk het crème de la crème!

Motorrijden door de grootste en vooral drukste stad van Iran. Een nachtmerrie voor de meesten en tegelijkertijd een droom voor velen. Eerlijk toegegeven, ondanks mijn ervaring met onder meer de Albanese en Kosovaarse wegen voelde ik toch een lichte twijfel. Teheran blijft immers een stad van overdag bijna 20 miljoen mensen en vrijwel evenveel voertuigen, alleen een stuk minder rijbewijzen. Maar goed, je leeft maar één keer. Yolo.

motor, kawasaki, 250cc, groen, rijden, rotonde, iran, teheran, travel, travelnomad, travel nomad, travelnomadnl, milad, milad tower, toren, burj milad

motor, kawasaki, 250cc, groen, rijden, rotonde, iran, teheran, travel, travelnomad, travel nomad, travelnomadnl, milad, milad tower, toren, burj milad
Een straatverkoper tussen het stilstaande verkeer

Druk + drukker = chaotisch

Verkopers die hun verkoopwaar proberen te slijten bij ieder stoplicht, auto’s en bussen welke met zijn vieren een tweebaansweg proberen te delen, brommers en motoren die er tussendoor manoeuvreren en de toeter die voornamelijk als gaspedaal wordt gebruikt. Om nog te zwijgen over de voetgangers overal plotseling opduiken en tussendoor schieten. Wie ooit in Teheran is geweest herkent het direct. Eén grote chaos, op zijn eigen manier georganiseerd met stiekem een grappig tintje.

En juist dat maakt het rondrijden op onze motor (Kawasaki Ninja) wel één van de leukste manieren om de stad te verkennen. Ondanks dat het op het eerste oog vreselijk en levensgevaarlijk lijkt om je voort te bewegen in een wereld zonder verkeersregels, went het toch snel. Je bent een stuk sneller dan de taxi of metro en slingert met gemak tussen al het file rijdende verkeer door. Bovendien kun je vooraan bij het stoplicht als eerste optrekken en is parkeren evenmin een probleem. Enige tip: zorg voor een navigatie (al dan niet in de vorm van een Iraniër achterop), want zonder kennis van Farsi ben je overgeleverd aan je richtingsgevoel. En laat ik dat nou nét niet hebben…

motor, kawasaki, 250cc, groen, rijden, rotonde, iran, teheran, travel, travelnomad, travel nomad, travelnomadnl, verboden, parkeren
Ok, parkeren mag misschien niet overal…
motor, kawasaki, 250cc, groen, rijden, rotonde, iran, teheran, travel, travelnomad, travel nomad, travelnomadnl, milad, milad tower, toren, burj milad
Op de achtergrond de Milad Tower, Teherans hoogste gebouw
motor, kawasaki, 250cc, groen, rijden, rotonde, iran, teheran, travel, travelnomad, travel nomad, travelnomadnl, milad, milad tower, toren, burj milad
De drukte nabij een rotonde

Uit de kluiten gewassen brommer

Onze motor is dan weliswaar een Kawasaki Ninja en ziet er door de typerende groene kleur erg stoer uit, het blijft een uit de kluiten gewassen brommer. Het blokje wat erin zit is namelijk 250cc en de topsnelheid bedraagt ‘slechts’ 100 km/u. Bovendien komt het geluid overeen met een op hol geslagen stofzuiger. Maar goed, dat zijn nou eenmaal de regels van de Iraanse overheid. Enkel overheidsfunctionarissen of defensiemedewerkers mogen zwaardere motoren rijden.

Tip: Ga je met je eigen motor naar Iran, dan is het geen probleem als je meer cc’s hebt. En reken maar dat je dan veel bekijks hebt!

Motoren mogen voor Iraniërs niet zwaarder zijn dan 250cc en de bevolking wordt financieel gedwongen gestimuleerd om Iraanse merken te rijden. Voor geïmporteerde buitenlandse merken rekent de overheid namelijk dubbele aanschafprijzen. Veel Iraniërs kiezen dus voor een Taktaz, een Iraanse dochteronderneming van Suzuki. Deze motoren hebben vaak 125cc, zijn goedkoop en mechanisch (wat het onderhoud makkelijk maakt), maar bovenal onverwoestbaar. Erg handig, aangezien er in Teheran -en in de rest van Iran- niet op een krasje meer of minder wordt gekeken. Sta er overigens niet van te kijken als men, net zoals in Egypte, het plastic nog om het zadel of de benzinetank heeft zitten. Alles om te laten zien dat-ie nieuw gekocht is.

iran, taktaz, tak, taz, motor, brommer, 125cc, cc, 125 cc, vervoer, scherm, rood
De typerende en onverwoestbare Taktaz
motor, kawasaki, 250cc, groen, rijden, rotonde, iran, teheran, ninja, kawasaki ninja
Onze Kawasaki Ninja (250cc) met haar kenmerkende groene kleur

Zijn er dingen waar je op moet letten?

Jazeker! Of in ieder geval, neem het voor kennis aan en verder: act like an Iranian:

  • Vergis je niet; Teheran is écht groot en écht druk. Dit maakt het natuurlijk alleen maar leuker en unieker om op deze manier de stad door te sjezen, maar wees er wel op voorbereid;
  • Een helm is officieel verplicht. Punt. Dat gezegd hebbende: vrijwel niemand draagt een helm (met uitzondering mijn medepassagier). Agenten kijken liever naar hun telefoon of naar mensen die wél een helm dragen;
  • Trek je niet teveel bekijks met je westerse looks? Simpel antwoord: nee. Tenzij je met je eigen ‘zware’ motor reist natuurlijk. Anders kijkt er vrijwel niemand naar je om en doen ze dat toch, dan volgt er een opgestoken duim en een grote lach;
  • Flitspalen zijn er ook aanwezig, met name langs de doorgaande grote highways. Of je ook daadwerkelijk een boete kunt verwachten van het Iraanse CJIB hangt er vanaf of je kentekenplaat omgebogen is (zoals bij ons het geval was).

Check de travel video!

Ben je avontuurlijk genoeg én gek op tweewielers? For sure dat je dan een motor moet regelen en jezelf onder moet dompelen in deze geweldige mierenhoop! Check ook zeker de bewegende beelden van het avontuur door Teheran!

Waar vind ik Teheran op de kaart?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Verstuur je reactie
Typ hier je naam